Analizowanie potrzeb klientów jest kluczowym warunkiem udanej współpracy. Nie zawsze klient przyjdzie do Ciebie z gotową wizją i garścią pomysłów. Zazwyczaj to Ty musisz powiedzieć mu czego potrzebuje, a żeby to zrobić, powinieneś przede wszystkim lepiej go poznać. Jak to zrobić? Poniżej udzielę ci kilku wskazówek, które dobrze wykorzystane zagwarantują udaną analizę potrzeb Twojego klienta. W przyszłości może ci ona przynieść nie tylko profity, ale także to co najważniejsze – satysfakcję z realizowanych celów.
Przygotuj się do rozmowy
Na rozmowę z klientami zawsze musisz przychodzić przygotowany. Jeżeli nie odrobisz pracy domowej i pozwolisz klientowi się zaskoczyć, zrobisz na nim złe pierwsze wrażenie i pewnie trudno będzie to odkręcić, jeśli w ogóle będziesz miał ku temu okazję. Jeśli chcesz skutecznie analizować potrzeby klientów, zrób wstępny research, dowiedz się w jakiej branży działają, przygotuj pytania, które chcesz im zadawać. Pokaż, że masz doświadczenie i podchodzisz do każdego spotkania indywidualnie.
Najważniejszy jest dialog
Komunikacja między Tobą a Twoim klientem powinna być dwukierunkowa. Zadawaj dużo pytań i wyciągaj od rozmówcy jak najwięcej przydatnych informacji. Klient nie będzie dokładnie wiedział, które dane mogą być dla Ciebie istotne, więc sam musisz się o nie postarać. Nie bez powodu zwrócił się do specjalisty. Słuchaj uważnie tego, co ma ci do przekazania i od czasu do czasu wtrącaj swoje uwagi. Nie tylko rozszerzycie temat i ustalicie więcej szczegółów, ale także pokażesz swojemu rozmówcy, że go słuchasz i traktujesz poważnie.
Bądź ekspertem w swojej dziedzinie
Pokaż klientowi, że doskonale rozumiesz jego potrzeby i zaproponuj mu dopasowaną do nich ofertę, posługując się profesjonalnym, ale jednocześnie prostym językiem. Klient musi mieć poczucie, że trafił w ręce specjalisty, który zna się na swoim fachu, ale także, że nadajecie na tych samych falach. Dobrze jest od razu zaprezentować klientowi wstępne rozwiązanie i przedstawić mu plan działania, aby upewnić się, że wzajemnie się zrozumieliście.
Wykorzystaj czas, który macie
Czas może być sporym ograniczeniem, więc w zależności od tego ile ma go Twój klient, podporządkuj temu całą rozmowę. Przedstaw mu najważniejsze punkty Twojej oferty, wytłumacz sprawy, które mogą budzić wątpliwości, aby klient nie wyszedł ze spotkania z poczuciem, że właściwie niczego konkretnego się nie dowiedział. Jeśli czas was nie ogranicza, możesz zadawać więcej pytań i tak sprawnie poprowadzić proces sprzedaży, by klient dostał od Ciebie więcej niż to, po co przyszedł i był z tego powodu zadowolony.
Buduj długofalowe relacje
Skuteczna analiza potrzeb klienta nie musi sprowadzać się tylko do jednego spotkania. Rozumienie tego, jak zmieniają się oczekiwania Twoich klientów oraz spełnianie tych wymagań, gwarantuje dłuższą współpracę. Zapamiętuj najważniejsze informacje na temat konsumentów i pomyśl, co jeszcze mógłbyś dla nich zrobić. Jeśli finalnie będą zadowoleni, możesz także liczyć na ich rekomendacje.
Działanie naszej firmy opieramy przede wszystkim na wsłuchiwaniu się w potrzeby naszych klientów. Jesteśmy otwarci na dialog, wychodzimy z inicjatywą i do każdego dopasowujemy ofertę indywidualnie. W sinGRAPH wiemy, że analizowanie potrzeb klientów jest korzystne dla obu stron i to nie tylko na początku współpracy, ale także później, bo gdy oni się zmieniają, my zmieniamy się wraz z nimi.